Tι είναι το GA4 και διαφορές με UA ή GA3
Από τον Ιούλιο του 2023, το Universal Analytics (GA3 ή UA) θα αντικατασταθεί με το Google Analytics 4 (GA4) που χρησιμοποιούν διαφορετικά μοντέλα δεδομένων. Το μοντέλο δεδομένων του GA3 βασίζεται σε περιόδους σύνδεσης και προβολές σελίδας. Αντίθετα, το GA4 βασίζεται σε συμβάντα και παραμέτρους. Αυτό σημαίνει ότι οι δύο πλατφόρμες ανάλυσης συλλέγουν, επεξεργάζονται και αναφέρουν τα ίδια δεδομένα με διαφορετικό τρόπο. Και οι διαφορές δεν σταματούν εκεί. Το GA4 εισάγει επίσης ένα νέο περιβάλλον, με νέα χαρακτηριστικά σε σχέση με τον τον προκάτοχό του.
Τι είναι το Google Analytics 4;
Το Google Analytics 4 είναι μια πλατφόρμα που συλλέγει δεδομένα από έναν ιστότοπο η από εφαρμογή με σκοπό να δημιουργήσει αναφορές που παρέχουν στατιστικές πληροφορίες για την επιχείρησή σας. Για παράδειγμα, κάποιες πληροφορίες είναι η επισκεψιμότητα (Users & New Users), η προέλευση της (Traffic Acquisition), ο χρόνος παραμονής και στοιχεία σε σχέση με την διάδραση των επισκεπτών (engagement). To GA4 θα αντικαταστήσει το GA3 ή Universal από τον Ιούλιο του 2023. Είναι δωρεάν με ένα gmail account.
Σε αυτό το άρθρο θα συγκρίνουμε το GA3 με το GA4 για να δείξουμε τη διαφορά μεταξύ τους. Λάβετε υπόψη ότι σε αυτήν τη σύγκριση, θα βασιστούμε κυρίως στις προεπιλεγμένες ρυθμίσεις των εφαρμογών.
Ποιες είναι οι βασικές διαφορές μεταξύ GA3 και GA4;
Ένα από τα πρώτα πράγματα που θα παρατηρήσετε σχετικά με το Google Analytics 4 είναι ότι η δομή της πλατφόρμας είναι αρκετά διαφορετική από το Universal Analytics. Όπου πριν είχατε προβολές (views), τώρα έχετε ροές δεδομένων(Data Stream). Και οι δύο πλατφόρμες σάς επιτρέπουν να παρακολουθείτε τον ίδιο αριθμό λεπτομερειών, ωστόσο τις μετρούν διαφορετικά.
Το Google Analytics 4 είναι απλοποιημένο κατά κάποιον τρόπο. Κάποια πράγματα είναι αυτόματα ρυθμισμένα για εσάς. Για παράδειγμα, για τη ροή δεδομένων που ρυθμίζετε σε μια ιδιοκτησία, θα παρακολουθείτε αυτόματα:
προβολές σελίδας (Page Views)
Κύλιση (Scrolls)
Αναπαραγωγή βίντεο (Video Plays)
Λήψεις αρχείων (File Download)
Αναζήτηση ιστότοπου (Site Search)
Κλικ (Clicks)
Εξερχόμενους συνδέσμους. (Outbound Links)
Επειδή η Google έχει προεπιλέξει ορισμένες από αυτές τις βασικές ρυθμίσεις, είναι πιο εύκολο να λάβετε αναλυτικά στοιχεία για να ξεκινήσετε την παρακολούθηση. Ωστόσο, τα δεδομένα που συλλέγονται εξορισμού είναι πολύ πιο περιορισμένα και απαιτούν προσαρμογή. Αυτό σημαίνει ότι η υλοποίηση στοχευμένων μετρήσεων γίνεται πολύ πιο δύσκολη εάν θέλετε να κάνετε το σύνολο των δεδομένων σας πιο στοχευμένο στο GA4.
Διαφορετικότητα στον τρόπο μέτρησης
Δεδομένου ότι το UA είναι μια πλατφόρμα ανάλυσης που βασίζεται σε περιόδους σύνδεσης, αυτό σημαίνει ότι οι περίοδοι σύνδεσης αποτελούν το θεμέλιο όλων των αναφορών. Μια συνεδρία αναφέρεται σε διάφορες αλληλεπιδράσεις που λαμβάνουν χώρα μέσα σε ένα δεδομένο χρονικό πλαίσιο. Μπορείτε να σκεφτείτε μια περίοδο λειτουργίας ως ένα κοντέινερ για όλες τις ενέργειες των χρηστών ενώ βρίσκontai στον ιστότοπo σας.
Για παράδειγμα, στα στοιχεία που βασίζονται σε περιόδους σύνδεσης είναι πώς ξεκίνησε η περίοδος σύνδεσης (δηλαδή από ποιο κανάλι προήλθε ο χρήστης) και πώς τελείωσε (δηλαδή πού έφυγε ο χρήστης), οι μέσοι χρόνοι συνεδρίας και οι σελίδες ανά επίσκεψη.
Το μοντέλο δεδομένων του GA4 που βασίζεται σε συμβάντα (events) κάνει μεγάλη διαφορά στον τρόπο μέτρησης των δεδομένων. Ενώ πράγματα όπως οι προβολές σελίδας (page views), ο χρόνος χρήστη (user timing) και οι προβολές εφαρμογής/οθόνης (app screens/views) ταξινομούνται ως τύποι επισκέψεων pου βασίζονται σε περιόδους σύνδεσης στο GA3, εδώ υπολογίζονται όλα ως συμβάντα (events).
Ας το εξηγήσουμε λίγο παραπάνω. Στο UA ή GA3, τα συμβάντα παρακολουθούν πληροφορίες σχετικά με συγκεκριμένες ενέργειες χρήστη στη σελίδα σας, όπως κλικ κουμπιών(clicks) ή κύλιση(scroll). Που έπρεπε έτσι και αλλιώς να τα ρυθμίσετε για να λειτουργήσουν. Στο GA4, όλα τα δεδομένα που εισέρχονται στις αναφορές σας είναι συμβάντα (events), συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών σχετικά με χρήστες, ενέργειες και πληροφορίες από τον ιστότοπό σας ή/και τις εφαρμογές για κινητά.
Στο UA, η διαχείριση των συμβάντων γίνεται με το εργαλείο Google Tag Manager ή με τη συμπερίληψη κώδικα στον ιστότοπο. Με το GA4, ορισμένα συμβάντα μπορούν να επεξεργαστούν απευθείας στη μέσα στο Google Analytics.
Σημαντικοί σύνδεσμοι
https://www.optimizesmart.com/ga4-metrics-tutorial/
https://piwik.pro/blog/universal-analytics-vs-google-analytics-4/